13 november 2024
Inspirerende eindpresentaties van minorstudenten Hogeschool Rotterdam
De Mechatronica Innovatie Campus Schiedam (MICS) diende afgelopen 6 weken als case study voor 44 studenten van de Hogeschool Rotterdam. Zo deden zij ervaring op met programmamanagement en onderdelen zoals een stakeholdersanalyse en het inrichten van een organigram. Hun inspirerende bevindingen presenteerden zij op 5 november aan de gebiedsontwikkelaars van MICS: de gemeente Schiedam en SDK Vastgoed.
“Enorm inspirerend om te zien hoe deze nieuwe generatie (techniek)talenten kijkt naar een ontwikkeling als MICS. Wat er duidelijk uitspringt is de wens om een prettige duurzame werkomgeving te creëren waar niet alleen de werknemers, maar ook de bezoekers graag verblijven. Ontmoeting staat daarbij centraal. De campus moet inclusief en voor iedereen worden, waarbij de techniek gezien mag worden en faciliteiten worden gedeeld. We hebben veel uiteenlopende ideeën en presentaties gezien met verschillende focussen, maar duidelijk was dat de uitdagingen die sterk naar voren kwamen waren vooral bereikbaarheid, toegankelijkheid en duurzame uitstraling.”
– Rick van Kempen, ontwikkelingsmanager bij SDK Vastgoed
Verrijkende input
In de minor Programmamanagement werkten de studenten 6 weken aan praktijkgerichte opdrachten gebaseerd op de MICS-casus. Deelnemende studenten stelden onder andere een mission statement en stakeholder-engagementplan op om een fictief – maar realistisch – programma rondom MICS te schetsen. Door met verschillende disciplines samen te werken, deden de studenten waardevolle inzichten op en pasten zij hun kennis direct toe op reële vraagstukken.
Nieuwe generatie talenten
De posterpresentaties van de minorstudenten boden inspirerende input en uiteenlopende invalshoeken over de organisatie van MICS als een programma. Hiermee werden levendige voorbeelden van de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid geschetst, wat kenmerkend is voor het toekomstbeeld van de Mechatronica Campus. Door het onderwijs actief te betrekken, wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van professioneel talent dat klaar is voor de arbeidsmarkt. Bovendien brengt het frisse inzichten vanuit een nieuwe generatie technisch talent.
De stad als leerpartner
Ook de gemeente Schiedam speelt een belangrijke rol in deze samenwerking. Door hun betrokkenheid konden de studenten aan projecten werken die van groot belang zijn voor de stad en hun eigen leefomgeving. Hierdoor kregen de studenten niet alleen een kijkje in het gemeentelijke beleid, maar werd ook het belang van lokale betrokkenheid en duurzame stedelijke ontwikkeling benadrukt.
Over MICS: Op MICS (mics.nl) werken we aan een ecosysteem waar studenten en professionals samenkomen om te leren, te innoveren en ideeën uit te wisselen. Samen bouwen we aan een toekomst waarin kennis en praktijk elkaar versterken.